مقالات کشورهای مختلف

بازار کار رشته معماری در ایتالیا

معماری ایتالیا

کشور ایتالیا قرن هاست که آن را پایتخت مد، هنر و طراحی میشناسند و ساختمان های قدیمی این کشور هر یک به عنوان یک اثر هنری در طراحی و معماری به حساب می آید. با توجه به اینکه معماری در کشور ایتالیا دارای قدمت بسیار طولانی است و تاریخ این کشور با انواعی از سبک های معماری عجین شده، بازار کار رشته معماری در ایتالیا نیز فوق العاده عالی است.  این کشور یکی از حوزه های صاحب سبک در زمینه معماری است.

در تاریخ معماری کشور ایتالیا معماران برجسته بسیاری مانند: برناردو بنتانتی،  پیرو لیگوریو، میچلوزو و….  وجود دارد. جای تعجب نیست که تحصیل در رشته معماری در ایتالیا طرفداران مخصوص به خود را دارد و دانشگاه های این کشور در زمینه آموزش رشته معماری در تمامی مقاطع دارای جایگاه بسیار برتری در بین دیگر دانشگاه های جهان است.

بازار کار ایتالیا فرصت های بسیاری برای معماران در تمام سطوح ایجاد کرده است.  کشور ایتالیا به دلیل تاریخ عظیم و با اهمیتی که دارد نیاز به معماران بسیاری که بتوانند به حفظ و احیای این میراث کمک زیادی کنند و همچنین نیازهای بین شهری و شهری این کشور را برطرف نماید دارد.

در صورتی که شما به عنوان یک دانشجو و یا آرشیتیکت قصد تحصیل مهندسی در ایتالیا و یا کار و زندگی در این کشور را دارید ولی اطلاعات کافی در مورد دانشگاه و با بازار کار ایتالیا را ندارید تا انتهای این مقاله همراه ما باشید تا توضیحات کاملی را در اختیار شما قرار دهیم.

تحصیل رشته معماری در کشور ایتالیا

تحصیل در ایتالیا به خصوص تحصیل معماری در ایتالیا می تواند یک دوره آموزشی پربار برای دانشجو باشد چون متقاضیان هر روز با ساختارهای تاریخی که در کشور ایتالیا وجود دارد آشنا می شوند و درس های متنوعی از زاویه های متفاوت این ساختارها در اختیار دانشجو معماری قرار می دهند.

هزینه تحصیل و شرایط دریافت بورسیه آسان در این کشور باعث علاقه مندی بیشتر دوستداران این رشته می شود. تحصیل معماری در ایتالیا به معنای استفاده از سیستم آموزشی سطح بالای این کشور می باشد. متقاضیان می توانند بعد از فارغ التحصیل شدن در این رشته به بهترین جایگاه شغلی و درآمد برسند

شرایط لازم برای تحصیل در دانشگاه های معماری ایتالیا

برای تحصیل در دانشگاه های کشور ایتالیا شما نیاز به یک سری شرایط دارید که این شرایط مانند:

  • دارا بودن مدرک دیپلم برای مقطع کارشناسی و دارا بودن مدرک کارشناسی برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد
  • با توجه به مقطع تحصیلی باید سن متقاضی بین 18 تا 40 سال باشد.
  • برای تحصیل در دانشگاه های ایتالیا فرد باید دارای مدرک زبان انگلیسی و یا ایتالیایی معتبر باشد.

آزمون های ورودی

آزمون ورودی یکی از آزمون های است که می توان آن را به عنوان یکی از شرط های اصلی برای تحصیل در مقطع کارشناسی معماری در دانشگاه های خصوصی و دولتی کشور ایتالیا دانست. معمولا این آزمون ها به صورت سراسری نیست و هر دانشگاه خود به صورت اختصاصی این آزمون ها را برگزار می کنند. که این آزمون ها شامل:

  • آزمون TIL_A
  • آزمون آرشیک تست

می باشد و ساختار سوال ها در این آزمون ها تقریبا یکسان است و شامل سوال های زیر است:

مفاد امتحانی معماری ایتالیا

این آزمون دارای 50 سوال است که در زمان 100 دقیقه باید آن ها را پاسخ دهید،  همچنین هزینه ثبت نام در این آزمون ها تقریبا 50 یورو است.

بهترین دانشگاه ها برای تحصیل معماری ایتالیا

کشور ایتالیا یکی از بهترین کشورها برای تحصیل معماری است و تاریخ غنی در زمینه معماری دارد. به این دلیل دولت ایتالیا سرمایه گذاری زیادی بر روی دانشگاه های خود به ویژه در رشته معماری دارد و از جمله رشته های پرطرفدار ایتالیا محسوب می شود.

دانشگاه های زیادی در کشور ایتالیا وجود دارند که می توان برای رشته معماری آن ها را انتخاب کرد.  چند مورد از بهترین دانشگاه های معماری ایتالیا با توجه به رتبه بندی عبارت اند از:

دانشگاه پلی تکنیک میلان

دانشگاه پلی تکنیک میلان را می توان یکی از بهترین دانشگاه های این کشور دانست که در سال 1836 تاسیس شده و دارای بیش از 38 هزار دانشجو در رشته های مختلف می باشد. در صورت تحصیل در این دانشگاه باید بدانید که در هفتمین دانشگاه برتر جهان تحصیل کرده اید. یکی از گرایش های مهمی که این دانشگاه ارائه می دهد رشته معماری است.

بهترین دانشگاه های معماری ایتالیا

پلی تکنیک تورین 

یکی از بهترین دانشگاه های معماری ایتالیا پلی تکنیک تورین است که دارای رتبه بالایی در زمینه دانشکده های معماری جهانی دارد. امکان تحصیل در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد معماری در این دانشگاه وجود دارد.

دانشگاه ساپینزا رم

دانشگاه ساپینزا رم را می توان جز 100 دانشگاه برتر جهان در رشته معماری دانست که در پایتخت کشور ایتالیا یعنی رم قرار دارد. این دانشگاه یکی از قدیمی ترین دانشگاه های کشور ایتالیا است.

دانشگاه بولونیا

بدون شک تحصیل در قدیمی ترین دانشگاه دنیا می تواند برای هر دانشجویی لذت بخش باشد. این دانشگاه بیش از نه قرن است که هر ساله پذیرای دانشجویان زیادی از نقاط مختلف جهان در مقاطع مختلف است. شرایط دریافت پذیرش از این دانشگاه هم چون دیگر دانشگاه های کشور ایتالیا است و تنها کافی است که شما مدارک لازم را تهیه کنید و در زمان مناسب برای رشته معماری اپلای کنید و پذیرش آن را دریافت نماید.

دانشگاه IUAV ونیز

این دانشگاه یکی از بهترین دانشگاه های دولتی و پیشرو در زمینه معماری و طراحی و مد،  هنرهای تجسمی و…  است و در سال 1926 به عنوان اولین دانشکده معماری در کشور ایتالیا تاسیس شد.  امکان تحصیل در مقاطع مختلف در این دانشگاه وجود دارد.  این دانشگاه دارای بورسیه های تحصیلی است که متقاضیان واجد شرایط می توانند از آن بهره مند شوند.

هزینه تحصیل معماری ایتالیا

هزینه تحصیل معماری در ایتالیا با توجه به دانشگاه انتخابی خصوصی و یا دولتی بودن و معیارهای دانشگاه و مقطع تحصیلی متفاوت است.  ولی به طور متوسط هزینه تحصیل در کشور ایتالیا بین 150 تا 3.500 یورو در دانشگاه های دولتی متغیر می باشد در صورتی که هزینه تحصیل معماری در دانشگاه های خصوصی ایتالیا چیزی بین 7000 تا 13000 یورو است. با استفاده از بورسیه های تحصیلی ایتالیا می توانید شهریه خود را صفر و کمک هزینه نحصیلی نیز دریافت نمایید.

به طور کلی کشور ایتالیا یک کشور مقرون به صرفه برای زندگی دانشجویی است چون هزینه های تحصیل در این کشور نسبت به دیگر کشورها پایین تر است.

 

مفاد امتحانی معماری ایتالیا

شرایط لازم برای دریافت بورسیه تحصیلی ایتالیا

دانشگاه های کشور ایتالیا بورسیه های تحصیلی متنوعی را برای دانشجویان خود در نظر گرفته است و آن ها را با توجه به دو شرایط به متقاضی ارائه می دهد.  که این شرایط شامل:

  • بورسیه با توجه به شایستگی های تحصیلی که به دانشجویان ممتاز ارائه می شود.
  • بورسیه تحصیلی با توجه به شرایط  مالی خانواده دانشجو با درآمد ماهانه ی خانوادگی پایین به دانشجو اعطا می شود.(بورسیه استانی)

بورسیه های که دانشجویان آرشیتیکت تعلق می گیرد به دانشگاه مورد نظر آن ها بستگی دارد. دانشجویانی که بورسیه تحصیلی دریافت می کنند از پرداخت شهریه دانشگاه معاف می باشند و ماهانه مبلغ 900 یورو در ماه به حساب بانکی آن ها واریز می شود. همچنین از پوشش بیمه ای هم برخوردار می شوند و بیمه آن ها تا پایان مدت اعتبار بورسیه اعتبار خواهد داشت.

دانشجویان بین المللی از کشورهای مختلف می توانند برای دریافت بورسیه تحصیلی اقدام کنند که خوشبختانه دانشجویان کشور ایران و دیگر کشورهای آسیایی هم می توانند از این بورسیه ها بهره مند شوند.

مراحل دریافت بورسیه 

مراحل دریافت بورسیه دولتی ایتالیا دارای مراحل مختلفی است و مراحل دریافت بورسیه دولتی ایتالیا با توجه به ملیت متقاضی و رشته تحصیلی متفاوت است ولی به طور کلی مراحل دریافت بورسیه آرشیتیکت شامل موارد زیر است؛:

  • بررسی شرایط و واجد شرایط بودن فرد متقاضی
  • مراجعه به سایت بورسیه دولتی ایتالیا و ایجاد کردن حساب کاربری
  • وارد کردن اطلاعات هویتی و بارگذاری کردن مدارک لازم
  • پرداخت کردن هزینه درخواست
  • بررسی شرایط متقاضی و دریافت ایمیل تایید
  • دریافت نامه بورسیه تحصیلی و اقدامات لازم برای دریافت ویزای تحصیلی ایتالیا

مزایای تحصیل معماری در دانشگاه های ایتالیا

  • بعد از فارغ التحصیل شدن، آرشیتیکت می تواند برای کار در این کشور بماند.
  • هزینه تحصیل در دانشگاه های کشور ایتالیا بسیار مقرون به صرفه است.
  • دریافت لیسانس معماری در دانشگاه های ایتالیا تنها 3 سال طول می کشد.
  • زندگی در کشور ایتالیا برابر با چند واحد تاریخ معماری و زیبایی شناسی است.
  • فارغ التحصیلان این رشته گواهی با عنوان دیپلم آبی دریافت می کنند که در تمامی اروپا معتبر است پس با دریافت آن می توانید در سراسر جهان به عنوان یک مهندس معمار مشغول به کار شوید.
  • آینده شغلی بهتر و اعتبار حرفه ای بسیار بالا با تحصیل در دانشگاه های معتبر ایتالیا
  • امکان یادگیری زبان ایتالیایی در حین تحصیل و تحصیل در ایتالیا به زبان انگلیسی
  • مقرون به صرفه بودن هزینه های زندگی

تحصیل معماری ایتالیا

مقاطع مختلف برای تحصیل معماری ایتالیا

همانطور که می دانید تحصیل در کشور ایتالیا در مقاطع مختلف امکان پذیر است که در ادامه بیشتر در مورد آن ها توضیح می دهیم:

تحصیل معماری ایتالیا در مقطع کارشناسی

در صورتی که به تازگی دبیرستان خود را به پایان رسانده اید و می خواهید در یک دانشگاه معتبر ادامه تحصیل دهید بهترین انتخاب شما می تواند تحصیل معماری در ایتالیا باشد. برای تحصیل این رشته شما نیاز به مدرک دیپلم و ترجمه رسمی آن به همراه ریز نمرات و ترجمه دیگر مدارک دارید. مدت زمان تحصیل در مقطع کارشناسی در دانشگاه های ایتالیا 3 سال است و امکان تحصیل به زبان انگلیسی هم در ایتالیا وجود دارد.

تحصیل معماری ایتالیا در مقطع کارشناسی ارشد

در صورتی که از دانشگاه های کشور ایتالیا مدرک کارشناسی را دریافت کرده اید می توانید برای ادامه تحصیل کارشناسی ارشد هم اقدام کنید.  حتی اگر مدرک کارشناسی خود را در کشور دیگری هم دریافت کرده اید امکان تحصیل کارشناسی ارشد در دانشگاه های ایتالیا وجود دارد.

دانشگاه های معماری ایتالیا در سطح جهانی حرف های بسیاری برای گفتن دارند و با تحصیل در این دانشگاه ها می توانید از دانش و تجربه بسیاری بهره مند شوید.  مدت زمان تحصیل کارشناسی ارشد در این کشور 2 سال است.  بهترین دانشگاه ها برای. تحصیل کارشناسی ارشد معماری می توان به بولونیا و فلورانس اشاره کرد.

تحصیل معماری ایتالیا در مقطع دکترا

بعد از پایان دوره کارشناسی در صورت تمایل می توانید در مقطع دکترا تحصیل کنید. مقطع تحصیل دکترا در ایتالیا 4 سال است که در طول این 4 سال شما باید تحقیق و پژوهش بر موضوعی خاص را آغاز کنید و بعد آن را ارائه دهید.

مقطع دکترا معماری در ایتالیا به زبان انگلیسی و ایتالیایی ارائه می شود.

صنعت معماری در کشور ایتالیا

صنعت معماری در حال حاضر در کشور ایتالیا در حال رشد است این کشور سرمایه گذاری های بسیاری در توسعه شهری و زیرساخت های خود دارد. که این کار باعث شده است که تعداد مشاغل این رشته در این کشور بالا باشد.

پرتقاضاترین موقعیت ها برای معماری در ایتالیا عبارت هستند از:

  • طراح معماری
  • معماری پایدار
  • معمار پروژه
  • معمار ارشد
  • مدیر ساخت و ساز

برای وارد شدن به هر یک از این موقعیت های شغلی به ترکیبی از مهارت های فنی،  مهارت و خلاقیت نیاز دارد.

بازار کار معماری در ایتالیا به چه شکل است؟ 

بازار کار برای فارغ التحصیلان رشته معماری در کشور ایتالیا با توجه به تحصیلات، تجربیات و مهارت ها متغیر می باشد.

در این کشور فرصت های کاری بسیاری برای معماران وجود دارد چون کشور ایتالیا به دلیل تاریخ عظیم و با اهمیتش نیاز به معمارانی دارد که بتوانند در حفظ و احیای این میراث عظیم کمک نمایند و بتوانند نیازهای شهری و بین شهری را هم برطرف کنند.

شهرهای مانند: رم، میلان، فلورانس، ناپل، تورین از سری شهرهای کشور ایتالیا هستند که بهترین موقعیت های شغلی معماری را دارند.

برای پیدا کردن یک شغل مناسب شما نیاز به یک سری مدارک و مهارت ها دارید که شامل موارد زیر هستند:

    • یک رزومه کاری قوی
    • مدرک معماری از دانشگاه های معتبر
    • تسلط به زبان ایتالیایی
    • مهارت های ارتباطی بسیار قوی
    • درک قوی از میراث و فرهنگ معماری ایتالیا

آینده شغلی رشته معماری در کشور ایتالیا در مسیر مثبتی قرار دارد. فارغ التحصیلان این رشته می توانند مسیرهای شغلی مختلفی از رشته معماری دنبال نمایند مانند:

طراحی مسکونی و تجاری : افرادی که در رشته طراحی داخلی تحصیل کرده اند می توانند طراحی فضاهای داخلی برای ادارات،  خانه ها، سوپر مارکت ها و هتل ها را انجام دهند.

طراحی مبلمان: طراحی مبلمان و وسایل متناسب با فضا ها و نیازهای خاص یکی از کارهای است که فارغ التحصیلان رشته معماری داخلی می توانند انجام دهند.

طراحی نمایشگاه: فارغ التحصیلان می توانند فضا های جذاب و آموزنده برای گالری ها، موزه ها و نمایشگاه های تجاری طراحی نمایند.

چالش‌های بازار کار معماری در ایتالیا

  • رقابت شدید: به دلیل فارغ‌التحصیلان زیاد از دانشگاه‌های معماری و بازار کار نسبتاً محدود، رقابت برای پیدا کردن شغل زیاد است.
  • نیاز به تجربه: بسیاری از شرکت‌ها و دفاتر معماری، ترجیح می‌دهند معمارانی با تجربه استخدام کنند، بنابراین ورود به بازار برای فارغ‌التحصیلان تازه‌کار ممکن است سخت باشد.
  • نرخ بیکاری: نرخ بیکاری در برخی از بخش‌های معماری به خصوص در دوران رکود اقتصادی یا کاهش پروژه‌های ساختمانی می‌تواند بالا باشد.
  • نیاز به زبان ایتالیایی: هرچند برخی از شرکت‌های بین‌المللی به زبان انگلیسی کار می‌کنند، اما تسلط به زبان ایتالیایی برای ورود به بازار کار ضروری است.
  • انجمن معماران (Consiglio Nazionale degli Architetti) که برای فعالیت حرفه‌ای در ایتالیا ضروری است.

مدارک مورد نیاز برای کار به عنوان معمار در ایتالیا

  • داشتن مدرک تحصیلی معتبر در رشته معماری از یک دانشگاه ایتالیایی یا معادل آن از یک دانشگاه خارجی.
  • قبولی در آزمون‌های مربوط به مجوز کار به عنوان معمار در ایتالیا.
  • ثبت‌نام در انجمن معماران (Consiglio Nazionale degli Architetti) که برای فعالیت حرفه‌ای در ایتالیا ضروری است.

میزان درآمد یک مهندس معمار در کشور ایتالیا

میانگین حقوق پایه آرشیتکیت در سال چیزی حدود 45.802 یورو که معادل میانگین نرخ ساعتی 22.02 یورو در ساعت می باشد. معماران به طور متوسط 1.337 یورو در سال پاداش دریافت می نمایند.

میزان درآمد یک آرشیتکیت در کشور ایتالیا با توجه به رشته و تجربه و تخصص فرد متقاضی متفاوت است.

کلام آخر

در این مقاله سعی کردیم توضیحات کافی در مورد بازار کار رشته معماری در ایتالیا و شرایط تحصیل معماری در این کشور را در اختیار شما قرار دهیم. همانطور که گفته شد رشته معماری در کشور ایتالیا دارای آینده بسیار روشنی است و دانشجویانی که در این کشور فارغ التحصیل شده اند می توانند از آینده شغلی بسیار عالی برخوردار شوند.

ایتالیا به دلیل کیفیت آموزشی بالایی که دارد یکی از مقاصد اصلی دانشجویان بین المللی است که قصد تحصیل در رشته معماری را دارند.  تحصیل در این کشور بسیار مقرون به صرفه است و بورسیه های که برای تحصیل در این رشته در نظر گرفته شده است باعث شده که تحصیل معماری در ایتالیا بسیار آسان تر شود.

در صورتی که قصد دریافت ویزای کاری و تحصیلی معماری ایتالیا را دارید می توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید و اطلاعات کافی در مورد ویزای تحصیلی و یا کاری این کشور را دریافت کنید و راحت تر مراحل دریافت آن را انجام دهید.

مقطع

رشته

دانشگاه

ارشد طراحی داخلی دانشگاه میلان ایتالیا
مقطع : کارشناسی ارشد
کشور : ایتالیا
مدت دوره : 2سال
دانشگاه : دانشگاه میلان
مهلت ثبت نام : 2024-12-31
شهریه : 20200یوروسالانه
کارشناسی معماری دانشگاه پلی تکنیک تورین
مقطع : کارشناسی
کشور : ایتالیا
مدت دوره : 3سال
دانشگاه : پلی تکنیک تورینو
مهلت ثبت نام : 2025-06-01
شهریه : 2206پوندسالانه

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × سه =

تماس و مشاوره رایگان